SKPL niedawno uruchomił specjalny pociąg testowy złożony z SU175 oraz wagonów kupionych od Kolei Niemieckich. Przewoźnik ciągle czeka na homologację dla "Dunek", choć liczy, że do końca roku dostaną one dopuszczenie do jazdy w Polsce.
Całkiem niedawno do Warszawy dotarł bardzo ciekawy skład złożony z lokomotywy SU175 (polskie oznaczenie spalinowej lokomotywy DSB ME) oraz siedmiu wagonów: 6 pasażerskich oraz jednego barowego. Pociąg specjalny został uruchomiony przez SKPL, który jest właścicielem pięciu duńskich lokomotyw oraz wspomnianych wagonów (poza barowym) zakupionych w ubiegłych latach od Kolei Niemieckich.
W oczekiwaniu na homologację
Specjalny przejazd bez pasażerów był kolejnym elementem prób trakcyjnych lokomotywy, tym razem z wagonami.
– Niedawny przejazd był kolejnym elementem prób trakcyjnych pociągiem zestawionym z lokomotywy i wagonów bez pasażerów i sprawdzenia tego, jak zachowuje się lokomotywa w regularnym ruchu z wagonami, które posiadamy. To nie koniec takich prób. Planujemy pojechać na stosowne próby jeszcze z wagonami m. in. na Hel i ten przejazd odbędzie się jeszcze na pewno w tym roku. Myślimy też o tym, żeby pojechać z nią na Dolny Śląsk – mówi nam Tomasz Strapagiel, właściciel SKP Cargo.
Strapagiel dodaje, że lokomotywa wciąż nie otrzymała homologacji do jazdy w Polsce. – Lokomotywa jeszcze nie ma ostatecznego zezwolenia, ale wydaje się, że jest już na końcowym etapie procedowania administracyjnego i liczymy, że do końca roku ten proces homologacji na Polskę zostanie zakończony – mówi z optymizmem właściciel pojazdów.
Przypomnijmy, że spółka SKPL Cargo zakupiła 5 spalinowych lokomotyw
DSB ME od Kolei Duńskich w listopadzie 2022 roku. Aktualnie 4 z 5 spalinowozów są gotowe do jazdy – zostały już pomalowane w barwy SKPL oraz wyposażone we wszystkie polskie systemy bezpieczeństwa. – Tak naprawdę mogłyby jutro wyjechać na trasę z pasażerami – dodaje Strapagiel.
SKPL może jeszcze skorzystać z opcji na zakup 10 kolejnych SU175 (to polskie oznaczenie pojazdów), jednak na razie żadne wiążące decyzje nie zapadły. Nasz rozmówca wskazuje, że ma jeszcze sporo czasu na finalne decyzje i skorzystanie z opcji, tak więc wszystko przed spółką.
Ciekawe i bardzo potrzebne lokomotywy
Na pewno decyzję o zakupie kolejnych pojazdów przyspieszyłaby homologacja i dopuszczenie do jazdy w Polsce. Wiadomo, że byłe duńskie lokomotywy z miejsca powinny znaleźć zatrudnienie w przewozach towarowych lub pasażerskich. Warto zaznaczyć, że w Danii ciągnęły
one pociągi pasażerskie, także złożone z wagonów piętrowych z prędkością… 175 km/h, a więc nieosiągalną dla innych pojazdów spalinowych lub bateryjnych dostępnych i funkcjonujących na polskim rynku.
Na przykład PKP Intercity wciąż używaja do prowadzenia pociągów przebudowanych lokomotyw manewrowych kursujących z prędkością 90 km/h, a najnowsze, budowane dopiero pojazdy do obsługi trakcji spalinowej –
hybrydowe zespoły trakcyjne z Newagu czy
dwutrakcyjne Gamy z Pesy – pojadą na silniku Diesla z prędkością 120 km/h. Pokazuje to, jak ciekawe pojazdy kupił SKPL. Uruchomienie prawa opcji powinno być oczywistością, jeśli mieć też na uwadze np. kwestie militarne i to, że łącznie 15 mocnych lokomotyw spalinowych bardzo przydałoby się Polsce także pod takim kątem.
Udane testy
Wracając do październikowego przejazdu – można dodać, że skład SKPL przyjechał do Warszawy z Zagórza trasą przez Rzeszów, Muninę, Hrebenne, Zamość, Hrubieszów oraz Lublin. W drodze powrotnej odwiedził Lublin, Stalową Wolę, Mielec oraz Jasło.
– Próby wypadły pozytywnie. To są generalnie bardzo silne lokomotywy, które spokojnie poradzą sobie z dość ciężkim pociągiem towarowym lub w ruchu pasażerskim pociągiem złożonym nawet z 15 wagonów, przy tym sprawnie zapewniając im ogrzewanie lub klimatyzację. Co tu dużo mówić, to jest “elektrownia na kołach” – mówi Strapagiel.
Poza lokomotywą w skład pociągu weszły jeszcze wagony 1 klasy zakupione przez SKPL od DB. Polska spółka zakupiła blisko 30 takich wagonów, z czego, jak mówi ich właściciel, gotowych do jazdy jest już około 10. Reszta przechodzi ostatnie przeglądy przed transportem do Polski.
Parę słów o SU175
Pojazdy były
produkowane w niemieckich zakładach Henschela dla Kolei Duńskich DSB w latach 80. XX wieku. Wyprodukowano w sumie 37 sztuk. SKPL kupił 5 sztuk z możliwością rozszerzenia zamówienia o 10 kolejnych lokomotyw.
To sześcioosiowe lokomotywy liniowe z silnikiem Diesla i przekładnią elektryczną, o prędkości maksymalnej aż 175 km/h i mocy 2,5 MW. Ważą 115 ton. Co bardzo istotne, spalinowozy są przygotowane do obsługi wagonów piętrowych – w takich zestawieniach dość często można było je spotkać w Danii.