Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

SU175 SKPL przyjechała do Warszawy. Co z homologacją?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
20-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

SKPL niedawno uruchomił specjalny pociąg testowy złożony z SU175 oraz wagonów kupionych od Kolei Niemieckich. Przewoźnik ciągle czeka na homologację dla "Dunek", choć liczy, że do końca roku dostaną one dopuszczenie do jazdy w Polsce.

Całkiem niedawno do Warszawy dotarł bardzo ciekawy skład złożony z lokomotywy SU175 (polskie oznaczenie spalinowej lokomotywy DSB ME) oraz siedmiu wagonów: 6 pasażerskich oraz jednego barowego. Pociąg specjalny został uruchomiony przez SKPL, który jest właścicielem pięciu duńskich lokomotyw oraz wspomnianych wagonów (poza barowym) zakupionych w ubiegłych latach od Kolei Niemieckich.

W oczekiwaniu na homologację

Specjalny przejazd bez pasażerów był kolejnym elementem prób trakcyjnych lokomotywy, tym razem z wagonami.

– Niedawny przejazd był kolejnym elementem prób trakcyjnych pociągiem zestawionym z lokomotywy i wagonów bez pasażerów i sprawdzenia tego, jak zachowuje się lokomotywa w regularnym ruchu z wagonami, które posiadamy. To nie koniec takich prób. Planujemy pojechać na stosowne próby jeszcze z wagonami m. in. na Hel i ten przejazd odbędzie się jeszcze na pewno w tym roku. Myślimy też o tym, żeby pojechać z nią na Dolny Śląsk – mówi nam Tomasz Strapagiel, właściciel SKP Cargo.

Strapagiel dodaje, że lokomotywa wciąż nie otrzymała homologacji do jazdy w Polsce. – Lokomotywa jeszcze nie ma ostatecznego zezwolenia, ale wydaje się, że jest już na końcowym etapie procedowania administracyjnego i liczymy, że do końca roku ten proces homologacji na Polskę zostanie zakończony – mówi z optymizmem właściciel pojazdów.

Przypomnijmy, że spółka SKPL Cargo zakupiła 5 spalinowych lokomotyw DSB ME od Kolei Duńskich w listopadzie 2022 roku. Aktualnie 4 z 5 spalinowozów są gotowe do jazdy – zostały już pomalowane w barwy SKPL oraz wyposażone we wszystkie polskie systemy bezpieczeństwa. – Tak naprawdę mogłyby jutro wyjechać na trasę z pasażerami – dodaje Strapagiel.

SKPL może jeszcze skorzystać z opcji na zakup 10 kolejnych SU175 (to polskie oznaczenie pojazdów), jednak na razie żadne wiążące decyzje nie zapadły. Nasz rozmówca wskazuje, że ma jeszcze sporo czasu na finalne decyzje i skorzystanie z opcji, tak więc wszystko przed spółką.

Ciekawe i bardzo potrzebne lokomotywy

Na pewno decyzję o zakupie kolejnych pojazdów przyspieszyłaby homologacja i dopuszczenie do jazdy w Polsce. Wiadomo, że byłe duńskie lokomotywy z miejsca powinny znaleźć zatrudnienie w przewozach towarowych lub pasażerskich. Warto zaznaczyć, że w Danii ciągnęły one pociągi pasażerskie, także złożone z wagonów piętrowych z prędkością… 175 km/h, a więc nieosiągalną dla innych pojazdów spalinowych lub bateryjnych dostępnych i funkcjonujących na polskim rynku.

Na przykład PKP Intercity wciąż używaja do prowadzenia pociągów przebudowanych lokomotyw manewrowych kursujących z prędkością 90 km/h, a najnowsze, budowane dopiero pojazdy do obsługi trakcji spalinowej – hybrydowe zespoły trakcyjne z Newagu czy dwutrakcyjne Gamy z Pesy – pojadą na silniku Diesla z prędkością 120 km/h. Pokazuje to, jak ciekawe pojazdy kupił SKPL. Uruchomienie prawa opcji powinno być oczywistością, jeśli mieć też na uwadze np. kwestie militarne i to, że łącznie 15 mocnych lokomotyw spalinowych bardzo przydałoby się Polsce także pod takim kątem.

Udane testy

Wracając do październikowego przejazdu – można dodać, że skład SKPL przyjechał do Warszawy z Zagórza trasą przez Rzeszów, Muninę, Hrebenne, Zamość, Hrubieszów oraz Lublin. W drodze powrotnej odwiedził Lublin, Stalową Wolę, Mielec oraz Jasło.

– Próby wypadły pozytywnie. To są generalnie bardzo silne lokomotywy, które spokojnie poradzą sobie z dość ciężkim pociągiem towarowym lub w ruchu pasażerskim pociągiem złożonym nawet z 15 wagonów, przy tym sprawnie zapewniając im ogrzewanie lub klimatyzację. Co tu dużo mówić, to jest “elektrownia na kołach” – mówi Strapagiel.

Poza lokomotywą w skład pociągu weszły jeszcze wagony 1 klasy zakupione przez SKPL od DB. Polska spółka zakupiła blisko 30 takich wagonów, z czego, jak mówi ich właściciel, gotowych do jazdy jest już około 10. Reszta przechodzi ostatnie przeglądy przed transportem do Polski.

Parę słów o SU175

Pojazdy były produkowane w niemieckich zakładach Henschela dla Kolei Duńskich DSB w latach 80. XX wieku. Wyprodukowano w sumie 37 sztuk. SKPL kupił 5 sztuk z możliwością rozszerzenia zamówienia o 10 kolejnych lokomotyw.

To sześcioosiowe lokomotywy liniowe z silnikiem Diesla i przekładnią elektryczną, o prędkości maksymalnej aż 175 km/h i mocy 2,5 MW. Ważą 115 ton. Co bardzo istotne, spalinowozy są przygotowane do obsługi wagonów piętrowych – w takich zestawieniach dość często można było je spotkać w Danii.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lokomotywy SKPL z Danii wciąż czekają na homologację

Tabor i technika

Lokomotywy SKPL z Danii wciąż czekają na homologację

Jakub Rösler 24 czerwca 2025

SKPL odeszło od toalet z układem otwartym

Tabor i technika

SKPL odeszło od toalet z układem otwartym

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

SKPL pojedzie do Chyrowa. Wiemy od kiedy

Pasażer

SKPL pojedzie do Chyrowa. Wiemy od kiedy

Jakub Rösler 15 maja 2025

SKPL: Remont kaliskiej wąskotorówki. Będzie ruch codzienny?

Infrastruktura

Zobacz również:

Lokomotywy SKPL z Danii wciąż czekają na homologację

Tabor i technika

Lokomotywy SKPL z Danii wciąż czekają na homologację

Jakub Rösler 24 czerwca 2025

SKPL odeszło od toalet z układem otwartym

Tabor i technika

SKPL odeszło od toalet z układem otwartym

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

SKPL pojedzie do Chyrowa. Wiemy od kiedy

Pasażer

SKPL pojedzie do Chyrowa. Wiemy od kiedy

Jakub Rösler 15 maja 2025

SKPL: Remont kaliskiej wąskotorówki. Będzie ruch codzienny?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij